قمقمه

قمقمه

قمقمه

قمقمه

زگیل

جمعه, ۸ شهریور ۱۳۹۸، ۰۶:۵۳ ق.ظ

زگیل

زگیل , زگیل چیست , زگیل کف پا , زگیل دست

در این مطلب از سایت جسارت می خواهیم در مورد زگیل و راههای درمان آن صحبت میکنیم ، امیدواریم این مطلب مورد توجه شما سروران گرایم قرار بگیرد.

توضیحاتی در مورد زگیل

زگیل (نام علمی: Verruca)، غده‌ای گوشتی است که انواع آن بر روی دست و پاها رشد می‌کند، اما ممکن است بر روی تمام نقاط بدن رشد کند، و این غده‌ها را با داروهای سوزاننده از قبیل اسید ازتیک (بمقدار کم) و جز آن برطرف می‌کنند. این غده معمولاً یک تومور کوچک و زبر است که می‌تواند به گل کلم یا یک تاول سفت و سخت شباهت داشته باشد. زگیلها عمومی هستند، و به سبب ویروس، به ویژه خانوادهٔ ویروس پاپیلوم انسانی (HPV)، ایجاد شوند و وقتی با پوست شخص آلوده تماس ایجاد شود واگیردار هستند. بیش از ۱۰۰ گونه ویروس ورم انسانی وجود دارد، آن‌ها می‌توانند بر روی پوست، در داخل دهان شما، بر روی آلت تناسلی و نواحی مقعد رشد کنند. نوع معمول ویروس ورم انسانی گرایش برای رشد بر روی پوست را دارد (مانند دست و انگشتان)، در حالی که انواع دیگر ویروس ورم انسانی تمایل برای زدن زگیل بر روی آلت تناسلی را دارند.

درمان

خط‌ نخست درمان این غده، استفاده از اسید سالیسیلیک است، که با تخریب لایه سطحی پوست، به دستگاه ایمنی‌ بیمار اجازه می‌‌دهد تا ویروس زگیل را شناسایی، و نابود کند. باید یادآوری کرد که بدون تراشیدن لایه سطحی زگیل به کمک یک تیغ تمیز، امکان نفوذ اسید به لایه‌های زیرین پوست اندک است. مشکل اصلی‌ در استفاده از اسید سالیسیلیک، همکاری نکردن بیمار در استفاده درست از اسید است، چرا که باید اسید سالیسیلیک را در دوره‌ای طولانی‌، و بگونه‌‌ای منظم استفاده کرد. نیترات نقره یکی‌ دیگر از داروهای خط‌ نخست درمانی است اگر چه موجب سوختگی پوستی‌، و ایجاد لک ناشی‌ از آن می‌‌شود.

نام‌ های دیگر زگیل

نام‌های دیگر زِگیل در متون قدیمی‌تر فارسی، آژخ، ژخ، ازخ، زخ، گندمه، توته، سِگل، پالو، بالو، واژو، وارو، کوک، مَهَک، زلق و زرک است. در گویش‌ها و لهجه‌های محلی فارسی این برابرها هم رایج است: سین‌گیل، سگیل، سُلّک، آبله ٔ سک، بِلوک، توتولَک. توتولَه، تیتیلی، دُژوِل، گوجِه، گوجیله. گوگیله، بریغ، باریغ، بلیغ، بالیک. بلیک، بَلور، بال، بلیجه، بِلیک، بهلور، بالار، بالور، بَلی. بِلی، وِری، وَرّیک. در ادبیات فارسی به پوستی که زگیل بسیار زده باشد «آژخ‌ناک» گفته می‌شود. همچنین در بعضی مناطق ایران زگیل را به نام دُشبَت می شناسند. در نوروزنامه آمده‌است: «و خداوندان فسون آژخ را بوی [به جو] افسون کنند به ماه کاست و بپوشانندش تا آزخ فروریزد.»

برداشتن به روش جراحی

برداشتن این غده به روش جراحی، نیازمند توجه ویژه‌ای است، چرا که نه‌ تنها به بهبود این غده کمکی نمی‌‌کند، و با عوارض زیادی همراه است، که می‌‌تواند به گسترش این غده منجر شود. درمان‌های سنتی‌ زیادی، بسته به فرهنگ هر کشور وجود دارند، که از هیپنوتیسم گرفته تا پماد موز در کشورهای حوزه کارائیب را در بر می‌‌گیرد، و هیچ مطالعه دانش بنیانی درباره آنها صورت نگرفته است.

زگیل یک بیماری عفونی‌

زگیل پوستی‌ از آلودگی‌ با یک ویروس دی ان‌ای دو رشته‌ای بنام ویروس پاپیلوم انسانی‌ ناشی‌ می‌‌شود. بیش از ۲۰۰ نوع ویروس زگیل وجود دارند که بر اساس ماده ژنتیکی خود، به ۵ دسته تقسیم بندی می‌‌شوند، و رفتار بالینی و آزمایشگاهی آنها با هم متفاوت است. این ویروس وارد سلول‌های سطحی پوست ( کراتینوسیت ها) شده، می‌‌توانند ضایعاتی چون زگیل ساده گرفته تا سرطان‌های پوستی‌ غیر ملانومی ایجاد کنند. نزدیک به ۴ سده پیش از میلاد مسیح، بقراط برای نخستین بار زگیل پوستی‌، و تناسلی را توصیف کرد، و شرح داد که اگر این ضایعات زخمی شوند، می‌‌توانند به سرطان بینجامند. از آن زمان همگان دانستند که این غده یک بیماری عفونی‌ است.

انواع

انواع مختلفی از این غده ها تا به حال شناسایی شده که از نظر شکل و محل مورد اثر به انواع زیر طبقه بندی شده‌اند: نوع معمولی ، یک غده برآمده با سطحی زبر و خشن که معمولاً بر روی دست‌ها و زانوها پدید می‌آید. نوع پهن ، یک غده کوچک با سطحی پهن و صاف به رنگ قهوه‌ای مایل به زرد که می‌تواند به تعداد زیادی و معمولاً بر روی صورت، گردن، دست‌ها، مچها و زانوها ایجاد شود. نوع رشته‌ای یا پنجه‌ای ، زگیلی، رشته‌ای یا انگشت مانند، که به‌طور معمول بر روی صورت به ویژه پلک‌ها و لب‌ها پدیدار می‌شود. زگیل پاشنه ، یک تودهٔ سخت و بعضی مواقع دردناک، اغلب همراه با چندین لکهٔ سیاه در مرکز آن؛ معمولاً فقط در پاشنهٔ پا پیدا می‌شود. نوع خانه‌خانه، گروهی سخت از زگیل کف پا، به‌طور معمول بر روی دست‌ها و کف پا پدید می‌آیند. نوع تناسلی ، غده ای که بر روی آلت تناسلی ایجاد می‌شود. انواع مقاربتی عبارت است از زگیل‌های ناحیه تناسلی (شامل مجرای ادرار، آلت تناسلی و مقعد). این غده ها از سایر زگیل‌ها مسری‌تر هستند. برخی از انواع ویروس‌ها که باعث ایجاد زگیل‌های مقاربتی می‌شوند، با بدخیمی‌های تناسلی نیز همراه هستند. آن‌ها نوجوانان و بزرگسالان فعال از نظر جنسی را از هر دو جنس مبتلا میکنند.

  • آستارا آستارایی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی